Kad vajag regulēt SAVIRZI
Iemesli, kad vajag regulēt savirzi, savērsumu
Automašīna novirzās, braucot pa labi vai pa kreisi.
Iemesli: vienas ass riteņu atšķirīgs savērsums; vienas ass riteņu atšķirīgi nolieces leņķi. Iespējami arī citi bojājumi, kas tieši neskar riteņu montāžas leņķu regulējumu. Ja riteņu montāžas leņķi ir noregulēti, bet automašīna joprojām uzvedas neparasti, jāmēģina samainīt vietām riteņus.
Stūres pozīcija nesakrīt ar automobiļa trajektoriju. Tā parasti notiek pēc uzbraukšanas šķērslim vai pēc avārijas, vai arī detaļu nodiluma dēļ sakarā ar automašīnas lielo nobraukumu.
Iemesli: palielinātas mehāniskas atstarpes priekšējās piekares un stūres mehānisma elementos; riteņi izlīdzināti, stūrei atrodoties nepareizā stāvoklī; priekšējie riteņi nav noregulēti atbilstīgi simetrijas asij.
Grūti pagriezt stūri stāvvietā.
Iemesli: pagrieziena tapas garenvirziena nolieces pārlieku liels leņķis; pagrieziena tapas nepareiza garenvirziena noliece; pārlieku lieks savērsuma leņķis.
Automobiļa stūres mehānismam kustībā ir pārlieku liels vai mazs gājiens.
Iemesls: nepareizs garenvirziena nolieces leņķis.
Palielināts riepu protektora nodilums.
Iemesli: neapmierinoši savirzes raksturlielumi (izpaužas kā protektora iekšējo vai ārējo malu zāģveida nodilums); savērsuma leņķis ir neapmierinošs (ja abām vai vienai riepai ir raksturīgi palielināts nodilums viena sānā).
Svilpieni pagrieziena laikā (bieži sastopama parādība “klasikai”).
Iemesli: ar pareiziem montāžas leņķiem nepareizi uzlikts stūres rats. Tātad stūres vilces ir dažāda garuma. Jebkura nejauša vai negaidīta iedarbība uz stūres mehānismu – uzsitiens pret šķērsli uz ceļa vai stieņa (kloķa), stūres savilcējstieņa uzgaļu, sailentbloku, lodbalstu nomaiņa utt.
Informācija
Riepu novietojuma leņķu regulēšana saskaņā ar normatīviem jāveic pēc 10 – 15 tūkstošu kilometru nobraukuma, kā arī pēc virsbūves priekšējās daļas un piekares remontdarbiem. Tomēr gadās situācijas un bojājumi, kad jāregulē arī riteņu montāžas leņķus. Par to arī parunāsim. Visupirms atgādināsim, ka automašīnām ar pilnpiedziņu, kā arī ar neatkarīgu vai daļējo neatkarīgu aizmugures piekari riteņu montāžas leņķi jāregulē arī uz aizmugures ass.
Bojājumi, kam nepieciešama regulēšana:
Automašīna novirzās, braucot pa labi vai pa kreisi.
Iemesli: vienas ass riteņu atšķirīgs savērsums; vienas ass riteņu atšķirīgi nolieces leņķi. Iespējami arī citi bojājumi, kas tieši neskar riteņu montāžas leņķu regulējumu. Ja riteņu montāžas leņķi ir noregulēti, bet automašīna joprojām uzvedas neparasti, jāmēģina samainīt vietām riteņus.
Stūres pozīcija nesakrīt ar automobiļa trajektoriju. Tā parasti notiek pēc uzbraukšanas šķērslim vai pēc avārijas, vai arī detaļu nodiluma dēļ sakarā ar automašīnas lielo nobraukumu.Iemesli: palielinātas mehāniskas atstarpes priekšējās piekares un stūres mehānisma elementos; riteņi izlīdzināti, stūrei atrodoties nepareizā stāvoklī; priekšējie riteņi nav noregulēti atbilstīgi simetrijas asij.
Grūti pagriezt stūri stāvvietā.Iemesli: pagrieziena tapas garenvirziena nolieces pārlieku liels leņķis; pagrieziena tapas nepareiza garenvirziena noliece; pārlieku lieks savērsuma leņķis.
Automobiļa stūres mehānismam kustībā ir pārlieku liels vai mazs gājiens.Iemesls: nepareizs garenvirziena nolieces leņķis.
Palielināts riepu protektora nodilums.Iemesli: neapmierinoši savirzes raksturlielumi (izpaužas kā protektora iekšējo vai ārējo malu zāģveida nodilums); savērsuma leņķis ir neapmierinošs (ja abām vai vienai riepai ir raksturīgi palielināts nodilums viena sānā).
Svilpieni pagrieziena laikā (bieži sastopama parādība “klasikai”).Iemesli: ar pareiziem montāžas leņķiem nepareizi uzlikts stūres rats. Tātad stūres vilces ir dažāda garuma. Jebkura nejauša vai negaidīta iedarbība uz stūres mehānismu – uzsitiens pret šķērsli uz ceļa vai stieņa (kloķa), stūres savilcējstieņa uzgaļu, sailentbloku, lodbalstu nomaiņa utt.
Vispirms novērsiet bojājumu
Regulēt riteņu montāžas leņķus, ja lodbalsti vai stūres savilcējstieņi ir nodiluši – ir laika un naudas tērēšana. Jo pēc defektu novēršanas visas operācijas nāksies veikt atkārtoti. Tāpēc sākumā jāpārbauda piekares un stūres mehānisma stāvoklis.
Kam uzticēt regulēšanu.
Kārtīgs speciālists pirms darba uzsākšanas noteikti pārbaudīs spiedienu riepās un atspiedīs piekari, pēc kārtas uzspiežot uz priekšējo un aizmugures balststieni. Tomēr šāda atspiešana ir tikai puse no pasākuma.
Mērījumu precizitātei svarīgi zināt, kad stends pēdējo reizi kalibrēts. Informācijas nolasīšanas sensori ir diezgan smalkas iekārtas, kas ekspluatācijas procesā tiek kratītas vai nomestas uz grīdas u.c. Saskaņā ar normatīviem stendam vismaz divas reizes gadā (nepieciešamības gadījumā pat biežāk) jāveic speciāla regulēšana.
Savirzi-savērsumu iespējams veikt arī uz bedres, bet modernajam datorizētajam stendam jābūt aprīkotam ar speciālu pacēlāju ar pagriežamiem diskiem un/vai peldošo platformu. Principā bedre ir drošāka. Jebkurš pacēlājs ir dažādu šarnīru un locīklu savienojums, kuri mēdz izkustēties un nobīdīties.
Ja Jūs labi izjūtat savu automašīnu, tad pēc izbraukšanas no boksa uzreiz sapratīsiet, ka esat bijis pie laba meistara. Pareizi noregulēts automobilis brauc tā, it kā tam būtu atgriezta jaunība!
SHOD.LV